رنگهانقش ویژهای در تصمیمگیری و انتخاب کالاها و محصولات مورد نیاز ما ایفا میکنند. همه ما انسانها به طور همزمان در حال استفاده از 2 نیمکره مغزمان برای زندهماندن و بالابردن کیفیت زندگیمان هستیم.
یکی از مهمترین عواملی که باعث تحریک نیمکره راست مغزمان میشود دیدن رنگهای مختلف است و احساسی که از آن رنگ در ما ناشی میشود میتواند باعث تصمیمگیری در ما شود.
یکی از مهمترین کاربرد رنگها در بازاریابی و فروشاست و یک کسبوکار (آنلاین یا آفلاین) باید با استفاده از رنگها بتواند خریداران احتمالی را ترغیب به سپری کردن مدت زمان بیشتری در فروشگاه آنلاین یا فیزیکی کند که این خود باعث افزایش خرید توسط خریداران و همچنین تکرار خرید خواهد شد.
تحقیقات نشان داده است که افراد در طول 90 ثانیه از مشاهده اولیه، قضاوت ناخودآگاه درباره یک محیط یا محصول را انجام میدهند و بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی تنها بر اساس رنگ است. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث افزایش فروشیک کسبوکار با استفاده از رنگها خواهد شد:
1.انتخاب رنگ بر اساس بازارهدف
یکی از مهمترین کارهایی که یک کسبوکار در شروع کار خود چه بهصورت آنلاین و چه به صورت فیزیکی باید انجام دهد، تحقیقات کامل درباره بازار هدف و رفتار مصرفکنندگان است.
یک کسبوکار باید اطلاعات دقیقی درباره سن، جنسیت، وضعیت فرهنگی، وضعیت اقتصادی، وضعیت درآمدی و … بازار هدف را با ذکر جزیئات داشته باشد و طبق تحلیلها و بررسیهای انجام شده رنگ مناسب و متناسب با بازارهدف را انتخاب کند.
به عنوان مثال اگر بازار هدف شما خانمهای جوان هستند بهتر است از رنگهای شاد و گرم مانند زرد، قرمز و یا ترکیبی از این رنگها جهت جذب حداکثری آنها برای خرید بیشتر استفاده شود.
یکی از کارهایی که باعث جلب توجه و افزایش خرید میشود چیدمان محصولات با استفاده از رنگهااست. بدین صورت که فروشگاه خود را با 2 الی 3 رنگ تقسیمبندی کنید و محصولات مختلف خود را متناسب با بازارهدف و نقطه دید مشتری و همچنین تعیین اینکه تمایل به پرفروششدن کدام گروه از محصولات دارید، طبقهبندی کنید. به عنوان مثال اگر فروشنده محصولات کودکان هستید میتوانید با استفاده از رنگ آبی و زرد یک چیدمان جذاب و قشنگ را طراحی و ایجاد کنید.
3. متمایزکردن محصولات خاص و ویژه با استفاده از رنگهای متفاوت
یک کسبوکار برای جذب و فروش حداکثری نوع خاصی از محصولات باید آن محصول را در فروشگاه خود، چه آنلاین و چه فیزیکی با استفاده از رنگها متمایز کند. برای این کار میتواند از رنگهای گرم و تند مانند قرمز و یا سبز و رنگهای حاصل از ترکیب این دو رنگ جهت هشدار دادن به مشتری و تحریک آنها جهت انتخاب این محصول خاص استفاده کند.
به عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین میتواند با قرار دادن رنگ قرمز بر روی دکمه خرید، فروشهای بیشتری را تجربه کند. این رنگهاباید متناسب با بازار هدف و نوع صنعت مورد نظر انتخاب شود.
بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که یک کسبوکار برای موفقیت در فروشباید برای هر محصول و تک تک نقاط فروشگاه خود برنامههایی جهت رنگ بندی و جذاب کردن محیط داخلی برای تحریک احساسات و خرید حداکثری خریداران احتمالی طراحی و اجرا کند.